ANASAYFA

9 Şubat 2020 Pazar

SABAHATTİN ALİ - Sırça Köşk

Merhabalar Sevgili Arkadaşlarım,

 "Bol bol hayaller kurup bunların her zaman boşa çıktığını görmeye alışmış bütün insanlar gibi, ressam Tevfik de kaderine çabuk boyun eğenlerdendi." (Sayfa 28)

Bu cümleyi sürekli okuyup durdum. Her yeni hikayeye geçtiğimde döndüm tekrar okudum. Kitap bitti sanırım bir hafta da oldu. Bilemiyorum. Ne kadar zaman geçti.Neyse...Yazımı yazmalıydım artık  ve tekrar döndüm bu satırlara... Belki de hayallerimiz ve amaçlarımız sorunludur. Ressam Tevfik gibi Para için resim yapmak yani sanat anlayışın da bir sorun vardı. Hikayenin sonu da trajikomikti. Günümüz insanları da para için bildiğin birer fırsatçı veya hain avcı gibiler sanki bir şeye değer veriyormuş gibi yapıp aslında ilgisizlerdir. Bir yanılsamadan ibaretler. Hayallerimize küsmemeliyiz ama neyi hayal ettiğimiz çok önemli belki asıl önemli olan şeyi es geçiyoruzdur. Hayallerimizin temeli para=saddet ise kusura bakmayın yıkılmaya mahkumlar.
Sabahattin Ali her hikayesin de toplumsal sorunlarımızı yanlışlarımızı olduğu gibi anlatmış. En üst düzey gerçekliğiyle ' Insana nasıl değer vermediğimizi ' her hikayesinde bir tokat gibi yüzümüze vurmuş. Beni kalbimden vuran hikâyesi sanırım kadın olduğum için daha çok sinirlenip duygularımın en tepesine ulaştığım 'Cankurtaran' dı.
Masallar kısmındaysa tabii ki Sırça Köşk tü benim hayatım da okuduğum en iyi masaldı söyleyecek daha bir şey bulamıyorum.

Bu kitabı bana bir blog arkadaşım tavsiye etti ama hatırlamıyorum kim olduğunu ama iyi ki böyle güzel tavsiyeler aldığımız bir yerdeyiz.

"Niçin hep acı şeyler yazayım? Dostlar, yufka yürekli dostlar bundan hoşlanmıyorlar. "Hep kötü,sakat şeyleri mi göreceksin?"diyorlar."Hep açlardan,çıplaklardan,dertlilerden mi bahsedeceksin?Geceleri gazete satıp izmarit toplayan serseri çocuklardan; bir karış toprak, bir bakraç su için birbirlerini öldürenlerden;doktor bulamayanlardan; hakkını alamayanlardan başka yazacak şeyler kalmadı mı? Niçin yazılarındaki bütün insanların benzi soluk, yüreği kederli? Bu memlekette yüzü gülen,bahtiyar insan yok mu?" (Sayfa 75)







24 yorum:

  1. Dilini sevdiğim bir yazar, Sabahattin Ali. Tuhaf şekilde popüler kültürle tüketilse de Instagram'da kahve eşlikçisi olarak kullanılan kitapları belki değindiği konularla bazılarının ufkunda yeni kapılar aralar. Bize bizi anlatan öyküler, romanlar. Satır aralarında karanlığa fener açan sözler... Yorumu sürdürdükçe Sabahattin Ali okuyasım geldi :) Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabahattin Ali ancak böyle anlatılabilirdi. Güzel yorumunuz için teşekkür ederim. (:
      Kucak dolusu sevgilerle (:

      Sil
  2. okumadığım bir kitap en kısa zamanda okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım beğenirsiniz kitap yorumunuzu bekliyorum (:

      Sil
  3. 2017 yılında okumuştum bu kitabı. Benim için Sebahattin Ali'nin en etkilyeci kitabı oldu diyebilirim. Özellikle de, sizin de atıfta bulunduğunuz Sırça Köşk masalı en etkilendiklerim arasındaydı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim içinde en etkileyicisi oldu ama ne zaman bir kitabını okusam değişiyor bu durum çok değerli bir yazar (:

      Sil
  4. Sırça kosklerde yaşayan içi boslar dünyası bu dunya

    YanıtlaSil
  5. okumadım tımıms okurums tenk yuuu iyimiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen bunu kesin cok seversin (: Yorumunu bekliyorum dört gözle (:

      Sil
  6. Yüreği bu kadar ince yazarlar var mı günümüzde varsa da inceliklerinden dolayı gizlenmiş durumdalar mı bilemiyorum. Bunlar da benim hep kafamda sorular. Kitabı okumadım ama Sabahattin Ali yazmışsa mutlaka güzeldir diyebiliyorum. Yüreğine sağlık canım, sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle çok güzel her bir hikayesi derinler de gezdiriyor bizi (:
      Kucak dolusu sevgilerle :)

      Sil
  7. merhaba :) blogunuzu bugün yazıma bıraktığınız yorumla birlikte keşfetme fırsatım oldu. Şimdi yazılarınızı okudum. Kitap ve film konusunda benim tarzıma çok yakınsınız. Çok güzel bir zevkiniz var. Özellikle kitaplarla sıkı sıkıya bağlı biri olarak aynı kitapları okuyan birilerini tanımak çok güzel. Yorum olarak''yalniz değilsiniz" kısmı çok hoştu, belirtmiş olayım...

    Ayrıca ben Sabahattin Ali çok geç keşfettim. Geçen sene bir okuma grubu ile okudum ilk kez. Sonrası zaten devamı geliyor. Okuyorsunuz. Sırça Köşk yine o güzel eserlerinden. Zira kötü bir kitabı da yok zaten sanırım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle yok (: Blogumu begenmenize cok sevindim bende yazılarınıza severek okuyup baktım.
      Yalnız hissettiğimde bize şah damarımızdan daha yakın Allah var diye düşünürüm rahatlatıp güç veriyor.Gücünüzü asla kaybetmeyin o iki kelimeyi buna istinaden yazdım (:

      Sil
  8. kitabın sonundaki masallar çok tatlıydı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, keşke daha çok yazsaydı daha çok okusaydık diye düşündüm bittiğinde (:

      Sil
  9. bak, "see" de fantastik distopik bilimkurgusal, güzel diziii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bakacağım tabii ki çokça boş vaktim var çok sağol (:

      Sil
  10. çok güzel yazmışsınız, ...yıkılmaya mahkumdur...

    YanıtlaSil
  11. Sabahattin Ali en sevdiğim yazar..
    Bu arada blogunuzu çok beğendim takipteyim :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. benimde en sevdiğim yazardır. her bir kitabı çokça kıymetli(:

      Sil
  12. Sabahattin Ali'nin okumadigim ender kitaplarindan. Kürk Mantolu Madonna herkes tarafından bilinen bir eseri olsa da diğer eserleri de harika

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle okumanızı tavsiye ederim. Her kitabını okuduğum da bu en iyisi diyorum. (:

      Sil